Menu

In mei & juni ’21: opleiding Diversiteitscommunicatie

Ben je op zoek naar nieuwe doelgroepen? Wil je weten hoe je aan laagdrempelig veldonderzoek doet? Vraag je je af hoe je sensitief kan schrijven en verbeelden? Heeft je organisatie wel voeling met de diverse samenleving? Wil je weten wat nudging en gedragsverandering inhoudt? Krijg je graag feedback op je communicatievoering? Deze en nog meer vragen komen aan bod tijdens 9 live modules over diversiteitscommunicatie in mei en juni 21. 

De opleiding in 9 modules 

Samen met tien geëngageerde lesgevers organiseert Studio Sesam een opleiding over hoe je met communicatie en een actief diversiteitsbeleid diverse doelgroepen kan bereiken en verbinden met elkaar. De opleiding is opgebouwd rond tien hefbomen om toegankelijk, begrijpelijk en herkenbaar te communiceren. Kennis en ervaringen worden uitgewisseld. Ook vragen en cases van de deelnemers komen aan bod.

Deze gemotiveerde lesgevers staan paraat: Hanan Challouki (Inclusify), Ingrid Tiggelovend (Studio Sesam),  Geertje De Ceuleneer (VRT), Ann Labeeuw (Agentschap Integratie en Inburgering), Dounia Bourabain (VUB), Katrien Van der Heyden (VUB/Nesma Consulting/Creatief Schrijven), Habiba Boumaâza (Kifkif), Rob Marcelis (freelance graficus), Petra Beeckx (storyteller, Chase Creative, Literatuur Vlaanderen), Soumaya Zaougui (Billie Bonkers) en An Van den Bergh (DEMOS). Meer info over de lesgevers?

Wat brengt deze opleidingsreeks diversiteitscommunicatie je bij?

  • Inzicht in het belang van diversiteitscommunicatie en inclusief communiceren
  • Inspiratie om je team gevoelig te maken voor diversiteit en integrale toegankelijkheid
  • Het toepassen van methodieken om aan laagdrempelig onderzoek te doen
  • Sensitief schrijven en verbeelden van je teksten en beelden
  • Het gericht inzetten van digitale media en storytelling
  • Inzicht in gedragsverandering en nudging bij diverse doelgroepen
  • Weten hoe je de stakeholders en de doelgroep betrekt bij je activiteiten.

Het programma

MODULE 1. Introductie diversiteitscommunicatie en inclusieve communicatie
Deze module dompelt je onder in het abc van divers en inclusief communiceren. Met het begrip diversiteitscommunicatie prikkelt Ingrid Tiggelovend je om via tien hefbomen verbindend te communiceren met een divers publiek. Hanan Challouki stelt haar definitie van inclusieve communicatie voor, gebaseerd op cases uit de praktijk. Ze deelt do’s en dont’s binnen communicatie en diversiteit vanuit de waarde van je organisatie. Ze zet je aan het werk om na te denken over de eigen communicatieprocessen en hoe inclusief deze al dan niet zijn.

Lesgevers: Ingrid Tiggelovend (Studio Sesam) en Hanan Challouki (Inclusify)
Dinsdag 4 mei, Borgerhub, Antwerpen

MODULE 2. Over een actief diversiteitsbeleid en integrale toegankelijkheid
Geertje De CeuleneerAnn LabeeuwDiversiteitscommunicatie heeft een vruchtbare bodem nodig. Geertje De Ceuleneer deelt haar ervaringen als diversiteitscoördinator bij de VRT. Diversiteit op de VRT omvat zes thema’s en de kruispunten daarvan: migratie, geslacht, handicap, ouderen, mensen in armoede, geaardheid. De projectaanpak met actieplannen, meten en evalueren maakt dat het resultaat stilaan zichtbaar wordt. Behalve het VRT verhaal komen nog andere diversiteitsplannen aan bod en toets je je eigen beleid af.

Lesgevers: Geertje De Ceuleneer (VRT) en Ann Labeeuw (Agentschap Integratie en Inburgering)
Woensdag 12 mei, BorgerHub, Antwerpen

 

MODULE 3. NIVEA? Nooit Invullen Voor Een Ander. Over laagdrempelig methodisch onderzoek*
Dounia BourabainIngrid TiggelovendAlle communicatie begint en eindigt met de doelgroep. Als we de doelgroep niet begrijpen, bereiken we hen niet. Laagdrempelig onderzoek biedt een unieke kans om een andere bril op te zetten en aansluiting te vinden bij een diverse doelgroep. Je krijgt inzicht in verschillende onderzoeksmethodieken die je zelf kan uitvoeren. Ook de ervaring van onderzoekster Dounia Bourabian met praktijkteksten en observerend onderzoek komt aan bod. De deelnemers bereiden de volgende sessie over diepte-interviews voor.

Lesgevers: Dounia Bourabain (VUB) en Ingrid Tiggelovend (Studio Sesam)
Maandag 17 mei, BorgerHub, Antwerpen

MODULE 4. Een diepte-interview uitwerken, inoefenen en afnemen*
Dounia BourabainEen diepte-interview is een een-op-een vraaggesprek om aandachtig naar iemand uit je doelgroep te luisteren. Tijdens deze sessie maak je je eigen interviewschema op over een of meerdere communicatiematerialen. We oefenen ‘het interviewen’ in. Ter plaatse kan je met mensen een heus interview afnemen en/of observeren. Ook de verwerking van het diepte-interview komt aan bod.

Lesgevers: Ingrid Tiggelovend (Studio Sesam) en Dounia Bourabain (VUB) met sparringpartners
Vrijdag 21 mei, BorgerHub Antwerpen

MODULE 5. Helder en (gender)sensitief schrijven naar iedereen VOLZET
Diversiteit in de samenleving is een feit en raakt ons op alle vlakken van ons leven. Ook de hokjes vrouw/man worden afgebroken en maken plaats voor een genderfluïde samenleving. Echter, veel (gender)stereotypen zitten diepgeworteld en raken we niet zomaar kwijt. Waar let je op in je tekst, waar let je op in je beelden? Deze cursus leert je hoe je (gender)sensitief kan schrijven en communiceren. We werken we op maat van jouw communicatievoorbeelden.

Lesgever: Katrien Van der Heyden (VUB, Creatief Schrijven, Nesma Consulting)
Dinsdag 25 mei, BorgerHub Antwerpen

MODULE 6. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Over beeldvorming en stereotypes
Rob MarcelisDe stroom van beelden die we dagelijks te zien krijgen, bepaalt hoe we kijken naar en omgaan met onze medeburgers. Berichten in de media, affiches in het straatbeeld, advertenties op internet, … ze vormen de basis voor diepgewortelde denkkaders die ons gedrag (on)bewust beïnvloeden. Beelden kunnen ook voor verbinding zorgen en de geloofwaardigheid van je communicatieacties verhogen. Aan de hand van voorbeelden, eigen communicatiebeelden en praktische oefeningen graven we dieper in die beeldvorming én in onszelf.

Lesgevers: Habiba Boumaâza (Kifkif), Rob Marcelis (freelance graficus) en Ingrid Tiggelovend (Studio Sesam)
Dinsdag 1 juni, BorgerHub Antwerpen

MODULE 7. Sociale media en storytelling
Petra BeeckxWaar ligt je publiek wakker van? Hoe trek jij ze in jouw verhaal binnen? Hoe houd je hun aandacht vast? In deze sessie ontdek je waarom de ene organisatie likes krijgt en de andere allerminst met haar doelpubliek connecteert. Je krijgt een framework voor sterke content op basis van storytellingtechnieken waarmee je een duurzame relatie opbouwt met je publiek.

Lesgevers: Petra Beeckx  (storyteller, Chase Creative, Literatuur Vlaanderen) en Ingrid Tiggelovend (Studio Sesam)
Donderdag 10 juni, BorgerHub Antwerpen

MODULE 8. Over nudging en gedragsverandering
Soumaya ZaouguiHoe bereik je gedragsverandering bij diverse doelgroepen? Waarom werkt een campagne rond borstkankerscreening goed bij de ene groep vrouwen maar niet bij de andere? Inzicht in het effect van communicatie op verschillende doelgroepen is cruciaal, zeker wanneer gedragsverandering het doel is van de communicatie. Een inspirerende sessie met veel voorbeelden van ‘nudging’: het bewust beïnvloeden van onbewust gedrag.

Lesgever: Soumaya Zaougui (Billie Bonkers)
Donderdag 17 juni, Gent, kantoor Billie Bonkers 

MODULE 9. Participatie en stakeholdersmanagement een plek in je organisatie geven
An Van den BerghTijdens deze sessie krijg je via praktijkverhalen de nodige handvaten om samen met je doelgroep je aanbod te innoveren. We zoomen in op mechanismen van uitsluiting. De lesgevers reiken strategieën aan om participatieve projecten te ontwikkelen en te implementeren. Ook de relaties met de stakeholders worden in beeld gebracht. Het volgen van deze sessie geeft je een beter zicht op de sterktes en het groeipotentieel van je organisatie op vlak van participatief denken en handelen.

Lesgevers: An Van den Bergh (DEMOS) en Ingrid Tiggelovend (Studio Sesam)
Donderdag 24 juni, Antwerpen

Praktisch

Wanneer: telkens van 9u30 tot 12u30 op 4 mei, 12 mei, 17 mei, 21 mei, 25 mei, 1 juni, 10 juni, 17 juni en 24 juni

Waar?

  • Antwerpen, BorgerHub, Turnhoutsebaan 92 te 2140 Borgerhout
  • Gent, Billie Bonkers, Gordunakaai 85 te 9000 Gent (enkel op donderdag 17 juni)

Voor wie? Voor medewerkers uit de social-profit en overheidsdiensten

Prijs, inclusief 21% btw

  • 9 – 8 modules: € 70/module
  • 7 – 5 modules: € 85/module
  • 4 – 1 modules: € 95/module

Modules* 3 en 4 zijn samen te volgen. Gaan de  modules online door wegens corona, dan krijg je 10% van je inschrijvingsgeld terug.

Inschrijven:  Google Formulier

Je ontvangt een bevestigingsbericht met een overzicht van de modules en de prijs. Na bevestiging maken we een factuur op. Na betaling ben je definitief ingeschreven en verklaar je je akkoord met de annulatievoorwaarden.

Annulatievoorwaarden: lees verder

Wie deze opleiding volgt, kan het handboek ‘Diversiteitscommunicatie. Verbindende communicatie en marketing’ aankopen voor € 10 (i.p.v. €24,95).

Wat met corona?

De modules vinden plaats in een grote, verluchte en ontsmette ruimte. Het aantal deelnemers is strikt beperkt tot 16. Indien het in mei en juni nog niet toegelaten is om live in groep samen te komen, organiseren we de sessies online.  We kijken er alvast heel erg naar uit om iedereen te zien, te spreken en reflecteren.

Meer informatie: contact@studiosesam.be