Workshops: inclusief woord- en beeldgebruik, veldonderzoek en inclusief communiceren
Wat is inclusief communiceren en hoe doe je dat? Vraag je je af hoe je taal- en genderinclusief kan schrijven en verbeelden? Wil je weten hoe je zelf aan laagdrempelig methodisch veldonderzoek kan doen? Studio Sesam biedt hierover 3 workshops aan voor marketeers en (communicatie)medewerkers van organisaties.
Lesgever is Ingrid Tiggelovend. Sinds 2004 publiceert ze over communiceren met een cultureel divers publiek en ondersteunt ze organisaties met veldonderzoek, communicatiemateriaal en sensitief redactiewerk. Ze is auteur van het handboek Diversiteitscommunicatie. Verbindende communicatie en marketing en Woorden en beelden k(l)eurig kiezen.
Workshop 1: Welkom in de hyperdiverse samenleving! Het abc van inclusieve communicatie
Vlaanderen wordt steeds diverser. Burgers of klanten gericht aanspreken vraagt heel wat van medewerkers in organisaties. Hoe bouw je een divers imago als organisatie uit? Hoe kan je zo gericht en verbindend mogelijk communiceren? Wat kan je zelf doen? Welke stappen kunnen je collega’s zetten? En hoe zet je de aandacht voor de diverse samenleving om in de communicatiepraktijk?
Tijdens deze workshop leer je het abc van inclusief communiceren aan de hand van acht hefbomen. Deze workshop kan ook dienen als opstap voor de meer uitgebreide opleiding.
De reacties op de workshop waren unaniem positief en de vraag naar verdere uitdieping is groot.” – deelnemer
Workshop 2: Taal- en genderinclusief schrijven en verbeelden
Wat kan ik nog wel zeggen? Wat zeker niet meer? Hoe spreek ik senioren aan? Wat is het verschil tussen genderneutraal en inclusief schrijven? Mag ik schrijven over zwarte en witte mensen? Welke beelden trekken de aandacht van een divers publiek? Wat is framing?
Tekst, taal en beeld zorgen voor aansluiting, maar ook voor uitsluiting. Kleine nuances kunnen een wereld van verschil maken.
Tijdens deze workshop verdiepen de deelnemers zich in helder, herkenbaar en sensitief taal- en beeldgebruik o.a. aan de hand van het communicatiemateriaal van de deelnemers zelf.
Workshop 3: NIVEA? Nooit Invullen Voor Een Ander! Methodisch luisteren naar de doelgroep
Alle communicatie begint en eindigt met connectie maken met de doelgroep. Als we de doelgroep niet begrijpen, bereiken we hen niet. Begrijpen en aanvaarden mensen jouw communicatieboodschap? Welke betekenis wordt er aan beelden gegeven? Allerlei codes beïnvloeden de manier van lezen en kijken. Laagdrempelig onderzoek biedt een unieke kans om het eigen referentiekader te overstijgen en aansluiting te vinden bij een diverse doelgroep.
Tijdens deze workshop overlopen de deelnemers diverse methodieken en oefenen ze met het eigen communicatiemateriaal.
Niemand kan in het hoofd van een ander kijken. Je weet nooit wat de ander denkt of vindt, tenzij je het vraagt. Door vragenlijsten of interviews op een laagdrempelige manier af te nemen, kan je wel mensen aan het woord laten die meestal nauwelijks gehoord worden.” – Ingrid Tiggelovend
Interesse in een of meerdere workshops?
Neem dan zeker contact op met ingrid.tiggelovend@studiosesam.be