Opleiding: diversiteitsbewust en inclusief communiceren
Deze opleiding is opgebouwd rond 8 hefbomen voor diversiteitsbewuste en inclusieve communicatie. Deze hefbomen zijn uitgewerkt na onderzoek en een leertraject samen met Arteveldehogeschool en de dienst diversiteitsbeleid van de Vlaamse overheid. Het is een verhaal van kleine en grote acties, van zowel sleutelen aan het diversiteitsbeleid als het aanpassen van de communicatiepraktijk. Lesgever is Ingrid Tiggelovend, al dan niet aangevuld met extra lesgevers. De opleiding wordt uitgewerkt op maat en verspreid over minstens 2 en maximaal 4 halve dagen.
Ik begon mijn loopbaan tijdens de vorige pandemie, tijdens de aidscampagnes, en toen besefte ik hoe belangrijk communicatie en marketing zijn als je iedereen wil bereiken: het gaat soms over leven en dood.” – Ingrid Tiggelovend
Opleidingsdoelen & methodieken
Op een interactieve manier en met oefeningen worden de 8 hefbomen overlopen en aangevuld met voorbeelden, tips en oefeningen. De tendensen in de samenleving met actuele cijfers, het eigen referentiekader en dat van de collega’s is het startpunt van de opleiding.
Het communicatiemateriaal van de deelnemers wordt op voorhand gescreend en verwerkt in de presentaties en de oefeningen. De deelnemers krijgen huiswerk mee: een oefening rond gebruikerstesten en/of laagdrempelig veldonderzoek. Zo ontdekken ze zelf of ze de diversiteit in woord- en beeldgebruik uitdragen.
Na deze opleiding zijn de deelnemers zich meer bewust van het belang van inclusief communiceren en van de impact van het eigen referentiekader. Ze weten welke hefbomen of acties nodig zijn zodat de hele organisatie mee ge(be)trokken wordt in het inclusieve verhaal. Ze kunnen tips & tricks toepassen voor een meer toegankelijke, herkenbare en sensitieve communicatiepraktijk.
Lesgever & referenties
Lesgever Ingrid Tiggelovend van Nederlandse origine, is sociale en communicatiewetenschapper en auteur van publicaties Woorden & beelden k(l)eurig kiezen en het handboek ‘Diversiteitscommunicatie. Verbindende communicatie en marketing’.
Deze organisaties deden reeds een beroep op haar expertise: Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), Belgian Association of Marketing (BAM), Agentschap Integratie & Inburgering, Kortom, Cera, Socius, Creatief Schrijven, Davidfonds, Free Hands, Vlaamse overheid, KULeuven, Universiteit Antwerpen, NT Gent, OCMW Gent, Orbit, sector Afvalcommunicatie, Vlaamse bibliotheken, ProBiblio Nederlandse bibliotheken, Logo Antwerpen, uitgeverij Plantyn, Poppunt, Provincie Oost-Vlaanderen, Stad Genk, Westtoer en Sociale Huisvestingsmaatschappijen
“Ik geloof dat dit de beste vorming is dat ik al heb gevolgd. Zeer duidelijk, veel cursusmateriaal, zeer aangename docent, geen te grote groep, zeer dynamisch en interactief.”
Enkele interviews met Ingrid Tiggelovend over inclusief communiceren kan je hier lezen:
- MediaSpecs 2022. Het platform voor mediaspecialisten: “Inclusief communiceren is meer dan kleurrijk communiceren, het heeft ook met jezelf te-maken.”
- Marketing.be: “Vier fouten tegen inclusieve communicatie en de handvatten om ze op te lossen.”
- Socius-magazine: “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn.”
- WoonWoord: ‘Hoe ga je al organisatie om met diversiteit?’
- Ad Rem: “Diversiteitscommunicatie. Communicatie moet mensen verbinden.”
Interesse in deze opleiding? Neem dan contact op met ingrid.tiggelovend@studiosesam.be. Zij werkt samen met de aanvrager een opleiding op maat uit.